woensdag 22 februari 2012

De hongerspelen



Tja, Laura wordt helemala gek van me. Ik met mijn Hongerspelen obsessie. Ik kreeg voor kerst een boekenpakket cadeau (ja, ik ben dol op lezen) en daar zat De Hongerspelen bij. Vanaf de eerste bladzijde was ik al verkocht. Ik moest het diezelfde dag nog uitlezen. Oké ik heb er uiteindelijk wel wat langer over gedaan maar zeker niet langer dan twee dagen. Ik ben momenteel bezig in het derde boek van De hongerspelen triologie. Voor de mensen die de boeken nog niet kennen zal ik even een korte samenvatting geven.

Het verhaal, vertaald uit het Engels, speelt zich af in de toekomst. Na een burgeroorlog is van Noord-Amerika het land Panem overgebleven, bestaande uit het welvarende Capitool met twaalf daaraan ondergeschikte districten, waarin veel armoede en onvrijheid heersen. In de jaarlijkse Hongerspelen moeten 24 kinderen, uit elk district een jongen en een meisje, strijden op leven en dood in een 'Big Brother'-omgeving. Katniss Everdeen (16 jaar) uit het 12e, armoedigste district springt in de plaats voor haar jongere zusje Prim wanneer deze wordt uitgeloot voor de Hongerspelen. Na een wat aarzelend begin krijgt het verhaal vaart in het tweede en derde deel. Het thema is gedurfd: een strijd op leven en dood tussen twaalf- en achttienjarigen, als vorm van vermaak. Wie is de slimste overlever?  Het slot lijkt voorspelbaar, maar is dat niet.



Naast De hongerspelen heb je nog een tweede en een derde boek. Het tweede boek heet vlammen en het derde boek heet spotgaai.

Ik durf te wedden dat de Hongerspelen de nieuwe hype wordt net zoals dat met twilight ging, waar ik overgens ook weer verslaafd aan was geraakt.
Ik raad dit boek echt aan iedereen aan die houd van spanning en avontuur maar zelf romantische boeken.'
En om het alemaal nog erger te maken: 21 maart is de premiere van The Hungergames in de bioscoop! Waaahhh ik werd helemaal gek toen ik het hoorde. Bekijk hieronder de trailer.


Liefs, de door De Hongerspelen verslaafde, Cheyenne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten